top of page
Writer's pictureKaro Lambregts

Case: van koper tot cursist bij Strever

Updated: Jul 23

Stel je voor: je hebt al je aanzienlijke expertise in een cursus gegoten, met het idee dat je zo méér mensen beter kan helpen. De modules zijn doordacht, de video’s zijn helder en to the point, en klanten staan in de rij voor een kaartje. Het is voor jou de ideale bijverdienste naast het werk dat je uurtje-factuurtje verzet. Zo’n online cursus is toch passief inkomen op zijn best hé?


De eerste klant koopt een kaartje. Jij zet de gegevens van de klant in een Excel-bestand, stuurt een factuur, wacht op de betaling en voegt de klant toe aan de online leeromgeving. Daarna stuur je een mailtje naar je kersverse cursist met toegang tot het platform. Sale #1 is compleet!


Terwijl je dit aan het regelen was, zijn er nog twee verkopen binnen gelopen. Zalig! Excel-bestand, factuurtje, betaling, leeromgeving, mail versturen. Twee keer. Verdorie, in je eerste factuur is een tikfout geslopen dus dat los je snel even op. Yes, nog een verkoop binnen. Excel-bestand, factuurtje, betaling, leeromgeving, mail versturen. 4 sales en je bent toch al snel een dik uur bezig met de opvolging ervan. Wat als je twintig kaartjes verkoopt? Of 100?


Automatiseer je online programma


Klinkt dat passief? Voor mij niet, en voor Robin van Strever evenmin. Daarom vroeg hij me om zijn systemen zodanig te automatiseren, dat hij enkel hoefde te kijken hoe nieuwe cursisten in zijn leeromgeving binnen stroomden. Hoe ik dat heb aangepakt?

  • Cursisten kopen het online programma via een Plug&Pay-pagina. Zo kunnen ze meteen betalen en krijgen ze automatisch een factuur toegestuurd.

  • De cursus zelf komt op de online leeromgeving The Huddle. Ik zette de omgeving helemaal klaar, zodat Robin enkel de video’s hoefde op te laden die zijn cursisten kunnen bekijken.

  • Door een koppeling te maken tussen Plug&Play en The Huddle, stromen cursisten na hun aankoop meteen in het programma in. Magic!

  • Ik heb ook een koppeling opgezet met ConvertKit. Hierdoor ontvangen deelnemers automatisch enkele opvolgmails. Ze zijn ook getagd, zodat Robin hen makkelijk kan mailen.

De voordelen van automatisering


Door deze systemen eenmalig op te zetten, kon Robin zich focussen op zijn sterktes: de inhoud en de sales van het programma. Zonder zich te verliezen in praktische details en herhaaltaken. Een online programma kan zichzelf niet verkopen (dat is jouw taak als ondernemer) maar je kan wel héél wat rompslomp automatiseren.


Wil je meer weten? Stuur me een mailtje via hello@funadmin.be!

Comments


bottom of page